· 

Podšívka

Medzi prváčkami som dostala jednu riadnu Podšívku, takže ju pravidelne musím za niečo sfukotať. Okrem iného sa rada predvádza i pred chlapcami. Vie, že sa im páči a rada ich provokuje.

Dnes, keď bola hotová s úlohami, ju jeden z nich chcel pobozkať. Ona sa jačiac rozbehla do chodby a vôbec nereagovala na moje volanie. Musela sa ale po chvíli vrátiť nazad, lebo si nechala v triede aktovku. Prísne som sa na ňu pozrela:

- Vieš, že je zakázané behať po škole a navyše jačať, ako jačíš.
- Ale oni ma naháňali!
- Počúvaj, na takéto divadlo ti neskočím. Ty si kľudne mohla prísť ku mne a ja by som ich poslala preč. Ale ty chceš, aby za tebou behali.
- Nie, nechcem.
- Tak prečo si v tom prípade neprišla ku mne?
Sklopila zrak, líca sa jej zapýrili a stíšeným hlasom dodala:
- Ok, máš pravdu, ja tak trochu aj chcem, aby ma naháňali.
- No veď ja vás, dievčatá, dobre poznám.
- Poznáš, veď si sama dievča!
 Keby ona vedela... mne stačilo dupnúť a chlapci utekali preč  ... a pusu mi smel dať iba Lacko!
(16.10.2017)

xxx

Dnes bolo čosi v ovzduší, čo polovici detí bránilo robiť si úlohy bez frfľania. Jedným z nich bola i Podšívka. Viac sa vrtela a obzerala po okolí, než písala, čo mala. Na chvíľu som venovala pozornosť ďalšiemu hundrošovi a keď som sa otočila opäť ku nej, jej lavica zívala prázdnotou a ona mala zbalené všetky veci v taške.
- Sa mi nesnaž nahovoriť, že už máš úlohy hotové!!!
- No nemám, ale niekde som stratila ceruzku.
- Aha... stratila?! - zatiahla som veľavýznamne.
Ktohovie, kam ju narýchlo schovala. Hľadaním by sme iba zbytočne strácali čas, nuž som zvolila inú taktiku. Nech ma príklad aj do budúcnosti a neskúša "strácať" pomôcky.
- Tak si zasa pekne vyber zošity s úlohami na lavicu a ja ti idem zobrať jednu z našich družinárskych. Keď stratíš tú, tak mám v zásobe minimálne ďalších desať!
V triede s nami sedela i jedna učiteľka a opravovala zošity svojich druhákov. Začala sa smiať.
- Katarína, ja by som pomaly aj zabudla na všetky tie prvácke výhovorky ... ale áno, presne takto som to zažívala minulý rok i ja.
(17.10.2017)

xxx
Spomínate si na svoje prvé lásky zo školských lavíc? Ja áno. Pretrvala dokonca i relatívne dlho. Od prvej do tretej triedy. Sedeli sme vedľa seba, držali sa pod lavicou za ruky, za ruky sme sa viedli i na prechádzkach v družine a každú stredu, keď sme chodili na predstavenie do kina, sme si dali pusu na líce, akonáhle sa okolo nás zotmelo. A pretože mi pamäť dobre slúži, riešila som aj dnešný prípad zhovievavo.
Podšívka sa zaľúbila do druháka. Ani jemu nie je ona ľahostajná. Zaľúbil sa tiež. A zrazu sa z "tvrďasa" stal baránok s červeným ušami. Neuveriteľné tieto premeny, keď je v hre ženská...
Lenže ... kolegyňa mi oznámila, že sa dnes šli tajne skupinovo bozkávať na dievčenský záchod (to kino bolo predsa len romantickejšie miesto).
Nuž tak som si najprv pohovorila s dievčatami, následne s chlapcami. Lebo nežnejšie pohlavie obháňalo aktívne junákov.
Keď som mládencom vysvetľovala, že so schovávaním sa na WC či v skriniach je koniec a že ak sú si navzájom sympatickí a chcú si dať jednu pusu na líco, tak to budú robiť odteraz verejne a iba so súhlasom toho druhého.
- Ale to dievčatá ma naháňali a chceli ma stále bozkávať - ohradil sa nevinne Tvrďas.
- Pozri, ak ti nedajú pokoj, príď za mnou a ja už si to s nimi vybavím.
- Ale nie. Oni ma môžu naháňať a bozkávať. Mne sa to páči! Takže môžeme sa bozkávať na dvore?
(18.10.2017)

xxx
- Katarína, nie že budeš stresovať môjho brata - zahlásila Podšívka, len čo menovaný vošiel do triedy.
- ??? To ako čo? - viem, že po 7 týždňoch zabudla, ako sa u nás v družine rozpráva, tak ju mnohé veci musím nanovo učiť (a nielen ju) - máš pocit, že som mu niečo povedala? Lebo takýmto tónom a úplne bezdôvodne... to veru u nás fungovať nebude!
Pozrela na mňa, tvár jej zmäkla a na vysvetlenie dodáva:
- Vieš, on má niekedy zlú náladu, lebo má stres v škole. Presne ako náš tato. Keď má on veľa roboty a stresu v reštaurácii, tak aj mama ho radšej nechá na pokoji.
A takto nápodobne deti prezrádzajú vzorce rodinného života.

(24.3.2018)