· 

Pôst začal...

Kolegyňa (54 r.) sa rozhodla pred pár rokmi radikálne zmeniť stravovanie aj kvôli tomu, že v tej dobe za posledné mesiace pribrala 10 kg, a tak sa vybrala do poradne pre stravovanie a výživu. Predtým ešte navštívila lekára a dala sa kompletne vyšetriť.

Tento program získala po odbornej konzultácii v poradni:


  • stravovanie 3x za deň - ani jedno z týchto 3 jedál nevynechať
  • 5 hodín pauzy od konca jedného stravovania po začiatok ďalšieho, medzi jednotlivými jedlami piť iba vodu (v noci 12 hodín nejesť nič)
  • po 20:00 už nič viac nejesť ( ešte lepšie po 18:00)
  • ku každému jedlu zjesť nejakú potravinu, bohatú na bielkoviny a jedlo vždy začať bielkovinou
  • sladké - aj ovocie - jesť iba ako zákusok po jedle
  • za deň zjesť 5 porcií ovocia a zeleniny (jedna porcia je jeden kus alebo plná dlaň)
  • za deň vypiť 3 l vody, najlepšie medzi jednotlivými jedlami, jedlá zapíjať kávou alebo čajom bez cukru
  • na každé jedlo si naplánovať min. 30, max. 60 minút
  • uhľohydráty a tuk redukovať v prospech bielkovín
  • rýchle uhľohydráty vymeniť za pomalé uhľohydráty
  • cukor a alkohol výrazne zredukovať a požiť iba k jednému z 3 jedál spolu s pomalými uhľohydrátmi
  • spevnené tuky sú zakázané (margarín, fritovací olej, maslo z burských orieškov,...)
  • každý deň pohyb na čerstvom vzduchu, min. 30 minút a za každého počasia

Poctivo sa pridržiavala plánu a očividné výsledky sa dostavili už onedlho. A tak som si od nej prezieravo vypýtala kópiu programu a uložila na horšie časy. Pre istotu. Veď jeden nikdy nevie...

A horšie časy si našli cestu i ku mne, hoci sa mi ich istú dobu darilo ignorovať. Čo sa ignorácie týka, bola som úspešná ja. Horšie časy však nik nenacpe do veľkosti 38!!! Horšie časy sú sakra vytrvalé. Takže nakoniec na body vyhrali ony. (Potvory.) Ale iba dočasne! (Zatiaľ tomu stále verím.) Lebo ak sa nedokopem k činom, budem si musieť nanovo zadefinovať slovíčko dočasne.

Minule som pozerala jeden veľmi preveľmi zaujímavý dokument o pôste a jeho priam zázračných, liečivých účinkoch na ľudský organizmus. A netýkal sa iba chudnutia. Aj tu, ako pri mnohých iných vedeckých objavoch, zohrala podstatnú úlohu v odhalení niečoho dovtedy nepoznaného práve náhoda. Ja už ale na náhodu nič nenechám. Rozhodla som sa konať. Aby som raz nečítala na váhe: Vážte sa postupne po jednom!

A tak teraz narýchlo a s nevôľou študujem pomalé uhľohydráty. Snažím sa medzi nimi objaviť nejaké mne sympatické.

A zverujem sa i vám. Aby ste ma nenechali na pokoji a donekonečna bombardovali otázkami, ako pokračujem...

Budete mojim zlým svedomím.

Howgh!

 

Kto chceš zostať silný, zdravý a mladý duchom,
poznaj mieru, cvič telo a dýchaj čistý vzduch
a lieč svoje bolesti skôr pôstom,
než liekmi.


(Hippokrates | 460-370 v.Chr.)

 

Ale pozor! Pôst v pravom slova zmysle nesmú praktizovať:

  • osoby, ktoré musia pravidelne užívať lieky
  • tehotné ženy
  • osoby, ktoré trpia bulémiou
  • osoby, ktoré majú rakovinu, tuberkulózu a problémy so štítnou žľazou
  • osoby so žalúdočnými vredmi a chronickými zápalmi žalúdka
  • osoby krátko po operácii alebo po zdolaní ťažkej infekčnej choroby
  • staršie, oslabené osoby

 

xxx

 

Rozprávali sme sa s kolegynkou o 90-dňovej diéte. Stála pri nás ďalšia z tímu a po chvíľke počúvania vraví:
- Prezradím vám, ja robím dve diéty...
- ???
- No z jednej by som sa predsa nenajedla ...