· 

Čaro vôní

Na konci roku 2017 som v rádiu zachytila koniec akejsi diskusie, kde účinkujúci rozoberali, akým spôsobom sa dá najlepšie aktivovať ľudská pamäť. Vraj čuchovo, bo čuch je na pamäť priamo, resp. najlepšie napojený.

Pritom som si spomenula - aj bez vône - na nasledujúci článok, ktorý som písala v (alebo pred rokom) 2012.

Týkal sa vôní a spomienok.
Vône mi pripomínajú predovšetkým domov a detstvo. Verte, že čím je človek starší, tým intenzívnejšie. Alebo čo šedivý vlas, to jeden nanovo "vydolovaný" obraz z pamäti.
Niet nad krásny parfém z čerstvo pokosenej trávy. Akonáhle ho zacítim, nielenže si hneď zanôtim tú o pokosenej tráve, ale paralelne sa mi zjavia pred očami aj sýtozelené lúky v objatí kopcov a cítim osviežujúce kvapky rosy, ktoré v lete roku 1985 preskočili zo stebiel trávy na moje mladistvé čongále. Vtedy sa mi vybaví tvár spolužiačky Danky a ja rada spomínam na našu jedinečnú spoločnú brigádu v Tatrách (zhrabávali sme pokosenú trávu v Tatranskej Lomnici a jej okolí) a ja spomínam na tzv. skúšku z dospelosti.

Pečiem koláč a pred očami mi bežia rozmazané zábery zo všetkých krásnych a bezstarostných dní u mojej babičky. Sedím opäť pri stole v strede obývačky a v rukách zvieram karty na žolíka či kanastu, ktoré sme zvykli pravidelne hrávať vo štvorke s deduškom a ich susedou.
Radosť mi urobí i vôňa deka v zaváracom období, keď kdesi na špičke jazyka okamžite cítim chuť čalamádky a už iba ľutujem, že sa nám nezachoval rodinný recept na rusle, či ako sa volali tie skvelé uhorky stiahnuté z kože.
Čuduj sa svete, ale i zápach čerstvo pohnojených polí vťahujem do nosa ako pravý stopársky pes a pred očami vidím seba, ako sa hrám v záhrade mojej tety alebo bezstarostne bicyklujem na diskotéku s mojou sesternicou, bratrancom a celou jeho partiou do susednej dediny.
Zbožňujem vôňu táborákov a mám rada, keď smrdím ako dobre vyúdená slanina. Vtedy mi v ušiach znejú Brontosauři a ja si spomeniem, koľkokrát som si šťastne vyspievala hlas do zachrípnutia.
Rada sa prechádzam lesom po výdatnom daždi. Les voní po daždi najkrajšie. Je to taká tajná omladzovacia kúra pre mňa. A keď sa k tomu pridá vôňa čerstvo spíleného dreva... ach... som vedľa jak tá jedla...

Michael už dávno nie je bábätko, ale i tak si občas ľahnem na chvíľu ku nemu, aby som cítila jeho vôňu. Srdce sa mi pri nej roztápa.
Vôňa čerstvo upečeného chleba ... určite sa nemýlim, keď tvrdím, že na ňu reagujú všetci z nás. Ja vtedy i slintám ako Pavlovové psy či psi. A najviac ma potešíte dobre prepečenou kôrkou. Pre ňu aj labku podám.
Ale i iné, dobre voňajúce jedlo neodmietnem a k tomu patrí vôňa korenín a byliniek - tymián, kôpor, bazalka,... Kôpor cítim z nekonečnej záhrady tety Blaženky a Evičky a nikdy nezabudnem, že mi boli viac ako tá vlastná teta.
Vôňa orgovánu mi pripomína deduška. Vždy ho doniesol za plnú náruč, keď aktuálne kvitol, aby potešil i nás. Inokedy zasa zbieral lipu. Aby nám z nej v zime navaril teplý čaj.
Za čerstvo pomletou kávou vidím malú ufrflanú predavačku v mliekarni o ulicu ďalej, kam som ako dieťa chodila na drobné nákupy. Vtedy bola v širokom okolí väčšinou na predaj iba zrnková káva a my sme pozorne spoza pultu sledovali, či naozaj všetky tie čierne bobule z balenia prešli mlynčekom a skončili opäť v sáčku.

A priznám sa i k jednej úchylke - rada mám i vôňu pivníc - ale neviem, ku čomu ju presne prirovnať.
Z dovolenkových vôní rada spomínam na vonné tyčinky. Kedysi som ich neznášala, ale dovolenka v Thajsku urobila svoje, a keď ich teraz doma zapálim, takmer vzápätí sa prenášam v mysli do nádhernej exotiky menom Khao Lak.
A keď je zlá, dlhá zima, stačí pričuchnúť k opaľovaciemu krému a deň je hneď krajší.
A pachy, ktoré ma rozčuľujú - napr. také zohriate mlieko. Neznášala som ako dieťa a nemám ho rada ani teraz.
A ulice v blízkom okolí pivovarov... netuším, ktorý z procesov spracovania chmeľu tak nehorázne zapácha. Ale vždy mám pri ňom pocit, že sa prechádzam po Krížnej v Bratislave.
Všetkým dobrým vôňam, na ktoré som vo svojom opise zabudla, sa vopred ospravedlňujem... a tie zlé radšej zámerne vynechám!

A ktorá je tá vaša "pamäť aktivujúca" vôňa?