· 

Deti nie sú hlúpe

11.11.2017

Môj druhácky štvorlístok je dosť komplikovaný. I preto som rada, že sa môžem v prípade potreby obrátiť o pomoc či radu na ich triednu učiteľku. Na svojom konte má už mnoho odučených rokov, desiatky tried, stovky žiakov, tým pádom nespočetné množstvo skúseností.

Tentokrát sa mi i ona priznala, že je v koncoch, čo sa jedného nášho spoločného zverenca týka. Ale nie o ňom som chcela, hoci on je v podstate dôvodom nepokojov v triede a i v družine.
Deti, ktoré majú problémy s čítaním, počítaním či písaním, sú zaradené do poobedňajšieho krúžku na trénovanie vymenovaných činností. Dostal sa do neho i Južan. On to rozhodnutie berie ako za trest a nechápe, prečo on a prečo nie práve ten problémový spolužiak. Zatiaľ netuší, že spolužiak bude opakovať ročník a tým pádom je pre neho druhácke doučovanie bezpredmetné. To mu však ešte prezradiť nesmieme.
A tak mi učiteľka prezradila, ako ho presvedčila, že tam ísť musí. Priznám sa, mne by niečo podobné asi nenapadlo, ale musím si to zapamätať do budúcnosti ako vhodný motivačný príklad.
- Vieš, to nie je trest. To je istý druh pomôcky pre teba. Nik so spolužiakov neovláda tri reči (hovorí plynulo nemecky, španielsky a farsi) ako ty. Čiže vieš oveľa oveľa viac, než všetci ostatní. A preto potrebuješ niekoho, kto ti pomôže to množstvo informácii správne potriediť.
Vraj zostal nachvílu zarazený, akoby premýšľal, či je ochotný jej vysvetlenie akceptovať a potom povedal iba: Dobre.
V jeho rozpoložení mu učiteľka ani slovíčkom nepripomenula chyby, čo robí napr. pri písaní, ale snažila sa ho vhodným spôsobom povzbudiť. Poukázať na jeho výnimočnosť. Aby sa necítil ako niekto, kto zlyhal už v začiatkoch.

Pravdupovediac, v družine mal opäť problémy akceptovať rozhodnutie o zaradení do krúžku (keď spolužiak nemusel ísť a on áno), ale aspoň budeme my dve odteraz ťahať za rovnaký motivačný koniec.
Aaaaale od jej vysvetlenia ubehol pol rok, on sa v písaní zlepšil, no naďalej musí chodiť na doučovanie. A my s ním zakaždým musíme zvádzať boj. Lebo pôvodná motivácia nesedí. Respektíve nebola správne podaná. Toť môj názor po čase.
16.11.2017
Južan je vskutku neskutočný herec. Včera, keď som zavelila ku odchodu, museli štyria divosi ešte poupratať roh miestnosti, kde sa bláznili. Sú tam čalúnené kocky, kvádre a dve veľké presýpacie vrecia. Jeden z chlapcov sa pošmykol, stratil rovnováhu a kolenom vrazil do čela Južana. Nič hrozné, ale zasiahnutý herec spustil nárek, akoby ho z kože drali. Našťastie som stála vedľa a mohla som tým pádom okamžite reagovať.
Vysvetlila som mu, že sa naozaj jednalo o nehodu a žiadnu zákernosť.
Asi pol minúty ďalej nahlas nariekal a zrazu sa začal neskutočne smiať.
Tak sme sa všetci zvalili jeden po druhom na vrecia a začali sa navzájom štekliť.
Ale som si istá - a dám i ruku do ohňa - že ak by som nestála vedľa, využil by on situáciu na rozdúchanie konfliktu. Iba skúšal, či mu to prejde a zhodnotil, že naozaj stojím príliš blízko, aby som mu uverila inú verziu.