· 

5xK, 4xt a 3xs

Dnes som sa na dvore pristavila pri jednej z mojich obľúbených kolegýň a medzi rečou sa jej spýtala, ako hodnotí svoj prvý kompletný rok u nás, aj keď popravde do jeho úplného konca zostáva ešte plných sedem týždňov a prihodiť sa môže všeličo. Ten predošlý totižto robila u nás iba občasné záskoky, keď niektorá z nás stálych nečakane vypadla kvôli chorobe či iným, nepredvídaným okolnostiam. Potom sa uvoľnilo miesto v skupine na opačnom konci chodby priamo oproti mne a ona ho vďačne prijala.
Na jednej strane sme sa tešili, veď sme získali do kolektívu tak skvelú žienku. Na druhej zasa smútili, lebo sme zároveň tým pádom prišli o najspoľahlivejšiu silu zo záskokovej čaty. C´est la vie...
Nuž a časť odpovede na moju otázku znela nasledovne:
- Vieš, kedysi som vás nechápala, keď ste sa pravidelne tešili na piatky alebo posledný deň pred prázdninami. Vravela som si, prečo to stále omieľajú... Ale to som robila iba občas a nemala poňatia, čo všetko vaša práca obnáša. Teraz, keď si odkrútim päť plných dní v týždni, vás zrazu i ja plne chápem. A teším sa rovnako na piatok, ako i na ten posledný deň pred prázdninami. Tisíckrát tie isté otázky "a prečo? a prečo? a prečo?", tisíckrát tie isté vylomeniny, tisíckrát tie isté upozornenia, akoby hrach na stenu hádzal a na konci týždňa som totál k.o.
Zasmiala som sa schuti nad jej úprimnou spoveďou.
- No to je, ako pohybovať sa v uzavretom kruhu. Každý deň sa vraciaš do toho istého východiskového bodu a omieľaš do zblbnutia a donekonečna vo svojej podstate tie isté vety a dúfaš, že sa z nich niečo na tie deti predsa len nalepí. Občas sa posunieš do vyššieho levelu, čiže kruhu nasledujúceho a zasa od začiatku dokola s menšími obmenami to isté.
Približne o hodinu neskôr mi moju výpoveď priamo v akcii potvrdila Podšívka. Nachádzali sme sa "v kruhu" s domácimi úlohami. Tento týždeň mala na starosti prvákov moja pomocná sila. Približne v polčase prišla ku mne a vďačne si vymenila skupiny. Vraj už nevládze, ako vystrájajú.
S radosťou som sa podujala úlohy pokazeného gramofónu, bo hrach nebol po ruke...
Podšívka práve trápila svoju hlávku príkladmi z matematiky. Kým som si overovala u ich triednej informáciu (zvyčajne sedí o dvojo dverí ďalej), že príklad číslo tri naozaj nemusia robiť, nechala si mladá dáma s kľudom Angličana nadiktovať správne výsledky od Francúza. V prvom momente a po dvoch týždňoch prázdnin by som im takmer naletela, kým mi pohľad nepadol na previnilca. Našťastie sa obaja priznali veľmi rýchlo. Aj bez lámania na kolese. A tak sme si väčšinu príkladov prešli my dve spoločne ešte raz a rátali priamo z hlavy.
Nasledovala úloha z nemčiny. Momentálne sa učia slová s -tz-. Katze, kratzen, sitzen,... Na papieri ich stálo dokopy jedenásť a každé z nich museli napísať 5x. Nebola by Podšívka Podšívkou, keby si nevymyslela niečo nové. Než som stihla akokoľvek zareagovať, stálo asi v troch riadkoch rozkúskované 5xK, 4xt a 3xs.
- Stoop! - zakričala som zdesene - takto sa úlohy nepíšu! Navyše si -z- vymenila za -s-.
Chvíľu sa so mnou dohadovala, že to nie je pravda a jej písmenko je natočené správne.
Nuž som sprísnila hlas.
- Spomeň si, aké nové pravidlo sme zaviedli pred prázdninami. Teraz posledný krát vygumujem osirené písmenka a potom si donesiem celý balík papierov. Už nebudem gumovať. Ak sa mi úloha nebude páčiť, dostaneš nový, čistý papier a budeš písať od začiatku. Kým nebudem s výsledkom spokojná!!! Michael dnes odišiel na štvordňové turné, ja mám čas i do polnoci!
Zahryzla si previnilo do spodnej pery, uvažujúc, či to s tou polnocou myslím vážne.
Musela som sa v duchu smiať, keď sa otočila ku svojej najlepšej kamarátke a vraví jej:
- Tak z nášho dnešného stretnutia asi nič nebude. Mám doučovanie!

A výsledok? Ešte nikdy nenapísala úlohu tak rýchlo, tak pekne, tak sústredene a také množstvo za tak krátky čas!

 

(8.6.2018)