· 

A z tohoto pripravím

...hádajte čo?

Ok, priznávam, dnes ráno by som aj ja iba nejasne tipovala, čo asi.


Je tomu už pekných pár rokov, čo som sedela v kuchyni u mojich dvoch tiet a oni zo špajzy priniesli svoj "čarovný" liečivý prípravok z plodov pagaštanu proti bolestiam a reume, lebo ho staršia z nich práve potrebovala. Teda nastrúhaný gaštan, vylúhovaný v alpe. Dovtedy som gaštany spájala s úplne inými spomienkami. Napríklad s tými, keď sme ich ako deti na začiatku školského roku zbierali pre zoologické záhrady a predbiehali sa v tom, kto ich donesie viac. Alebo z nich za pomoci špajlí tvorili rôzne postavičky či zvieratká.

Pri čiastočnom odhalení jeho liečivých účinkov som si spomenula na inú príhodu z detstva. Tiež som bola u nich na návšteve a susedina zajačica mala práve mladé. Dovolili mi ísť sa na ne pozrieť a dokonca  i jedno z nich podržať. No keďže som ho nesprávne uchopila, poškriabalo ma dosť nepekne naprieč predlaktím.

- Rýchlo si to choď ocikať! - zahlásila suseda a ja som si vtedy zhrozene myslela, že si zo mňa strieľa. Až oveľa neskôr som si prečítala knižku o urinoterapii a začala viac dôverovať múdrosti a skúsenostiam predkov.

O pár rokov neskôr som zasa na nete objavila príspevok o účinku gaštanov pod vankúšom. A od nasledujúcej jesene radu z neho začala úspešne praktizovať.

Ale ja som chcela viac... a to viac až príliš dlho odkladala na neskôr.

Keď som pred pár mesiacmi objavila v brožúre VHS kurz "Pagaštan - liek a prací prostriedok zároveň", rozhodla som sa konečne robiť to, čo zaujíma mňa a nie, čo odo mňa očakávajú druhí. Preto som v posledný deň pred prázdninami dôrazne odmietla ďalšie doučovanie (lenivých) gymnazistov. Jednoducho som zvážila všetky pre a proti a rozhodla sa zbytočne neplytvať energiou. Investovať ju rozumnejšie. Zbierať a dať dokopy cenné informácie z truhlíc našich predkov bez ohľadu na národnosť. A tých je v Nemecku požehnane.


A tak som včera strávila prvý príjemný deň v spoločnosti jedenástich žienok, ktoré sa presne ako ja chceli priučiť výrobe pracích prostriedkov, sprchových gélov či šampónov, čajov, gélov na žily, mastičiek na báze prírodných materiálov, tentokrát sezónne zameranej predovšetkým na pagaštan konský.

A zhodou okolností tam stretla i učiteľku, ktorá má triedu na tej istej chodbe ako ja. Tak sme sa zasmiali, že v pondelok deti povinne tvoria jednoduchý gél do kúpeľa z brečtanu popínavého (viď foto).

Domov som si doniesla sedem vzoriek rôznych prípravkov, ktoré sme stihli namiešať vrámci praktickej časti. Časovo, ale i finančne to boli vcelku nenáročné veci, a tak som teraz zvedavá na ich testovanie v praxi, pričom s krémom (v tégliku) som bola spokojná okamžite.

V prvom rade však cez tento víkend zbehnem do okolitých lesoparkov, aby som si nazbierala dostatok materiálu na ďalšiu produkciu doma. Snáď najviac sa aktuálne chystám na výrobu a odskúšanie pracieho prostriedku. Jedna či dve účastníčky kurzu doma perú prevažne už iba s gaštanmi (jedna i s brečtanom) a podľa vlastných slov sú s výsledkami spokojné. Tak uvidíme...

A toť môj včerajší úlovok:

Ak vás téma zaujíma viac, stačí pridať krátky komentár, aby som vedela, či odskúšané i naďalej publikovať, pretože pri náhodnom porovnávaní so slovenskými stránkami (možno si ich iba nesprávne vyberám) mávam pravidelne pocit, že na nich vždy nejaká - občas dokonca podstatná - informácia chýba.

Mimochodom, ak sa chcete pridať, začať môžete napríklad tým, že si do vreciek nohavíc vložíte po jednom gaštane a prstami rúk sa budete pravidelne pohrávať s ďalším kúskom (vhodné najmä pre reumatikov).

Okrem toho môžete do ľanového vrecka zašiť ďalšie gaštany a večer pri TV si na nich masírovať chodidlá ubolených nôh. Alebo v trúbe na nízkej teplote niekoľko kúskov ohriať a prikladať ich v ľahu na chrbát.

Ak zbierate gaštany s deťmi, dbajte na to, aby si po ukončení zberu a pri prvej príležitosti okamžite vydrhli ruky. Pichľavé zelené obaly nezrelých plodov sú totižto jedovaté. Aj dospelí, ktorí majú hocaké rany na rukách, sa ich nesmú dotýkať. Lebo by sa mohlo stať, že im bude nevoľno a prípadné sprievodné bolesti brucha niekedy končia až zvracaním.