· 

Narodeninový koláč

Podšívkin brat je dieťa, na ktoré ešte nedozrel žiaden pedagóg. Rada by som vedela, aký by bol, kebyže ho mám od prvej triedy. Dodnes si presne pamätám, čo vystrájal nielen u bývalej kolegyne, ale i v škole. Ku mne sa dostal ako štvrták a priznávam, pri ňom sa riadim radou psychologičky, ktorú dala na predminuloročnom školení jednej ďalšej kolegyni pri skupinovom rozoberaní správania jej vtedajšieho problematického žiaka (arogantnejšieho než bol on som doteraz nestretla a to už som toho veľa stretla - podotýkam, že sa jedná o prvú až štvrtú triedu), ktorého sme si svorne vybrali ako vzorový príklad riešenia konfliktných situácii z praxe.

Psychologička sa zamyslela a po krátkej pauze diplomaticky odvetila:

- Pri niektorých deťoch treba pri dodržiavaní všetkých pedagogických pravidiel  jedine trpezlivo vyčkať, kým navždy opustia triedu/skupinu.


Minule mal môj "konkrétny príklad" narodeniny a včera doniesla jeho mama bábovku pre deti.
Jeho prvá otázka, hneď ako prekročil prah dverí, znela, či už mama prišla. Akonáhle zbadal dobrotu, spupne zahlásil:
- Katarína, ja ju budem deliť, ale dám iba tým, ktorým ja chcem. Zvyšok nedostane nič!
- A toto veru nie. Tvoja mama ju doniesla pre všetkých. Ak ja mám akceptovať, že tu mieniš robiť rozdiely, tak ty musíš prijať, že nebude jesť ani zvyšok skupiny a bábovku odnesieš celú nazad domov.
Jeho reakcia nebola ničím novým pod slnkom. Schmatol krabicu a vybehol z triedy von. Z tisíc predošlých skúseností viem, že ak človek nejde za ním, tak zostane urazene sedieť kdesi nablízku. To, čo nasleduje potom, je vždy inovatívnym prekvapením z jeho strany. (Minule kopal viac než pol hodiny do dverí.)
Začala som rozdávať obed a medzi rečou vysvetlila kolegyni, čo sa odohralo. Spýtala som sa jej, či ho náhodou niekde na chodbe nevidí. Vykukla nenápadne von a vraví:
- Sedí na zemi pred dverami a ujedá z bábovky.
Zhlboka som sa nadýchla a snažila vidieť to pozitívne na veci: nevadí, veď bola určená na jedenie...
Po chvíli vošiel dnu, pristúpil ku mne a vraví:
- Napísal som si zoznam. Tí, ktorých nemám rád, dostanú bábovku až na samom konci.
Tak som ho pochválila, že sa prekonal a našiel kompromis, s ktorým i ja súhlasím.
A sama pre seba si povedala: WAU, nuž s tým som teda naozaj nerátala, hlavne za tak krátky čas!!!

(18.4.2018)