· 

Dostaneš sa do knihy

Oznámila mi včera Kathi.

- Kam sa dostanem? - nechápala som.

- Do knihy - zopakovala a ďalej sa podozrievavo usmievala.

- A za čo vďačím tej cti?

- Jakob je doteraz nadšený večerou, čo si mu pripravila, keď bol u vás na návšteve. No a v jeho škole práve teraz tvoria jeden projekt. On sa rozhodol zozbierať recepty a vytvoriť z nich knihu. Budú v nej všetky ženy, ktoré ho nejakým receptom inšpirovali. A ty si jedna z nich.

Dodnes sa smejeme s mužom pri spomienke na onen večer a zhodli sme sa, že z 11-ročného, inak statného mládenca vyrastá nový Jamie Oliver. Charakterizuje ho skutočnosť, že rád papká (veď je vysoký a mocný, ale žiadna nadváha) a často telefonuje s rodičmi, keď je niekto z nich na cestách. V ten deň sa vlastne všetci traja rozpŕchli po koncertoch a on spal u nás, lebo vystúpenia jeho rodičov končili o dosť neskôr.

Chlapci sa čosi hrali v izbe, keď som ich vyrušila, aby som si overila, či Jakob nie je na niečo alegický.

- A čo budeme mať na večeru? - spýtal sa zvedavo.

- Hm, pečené zemiaky, ale tie asi nepoznáš... niečo ako hranolky - snažila som sa mu v skratke priblížiť časť pripravovaného receptu. Zvyšok som nerozoberala. Nenapadlo mi, že jeho otázka môže mať hlbší význam, než len čisto informatívny.

Keď bolo jedlo hotové, zavolala som ich ku stolu. Len čo Jakob vstúpil do miestnosti, prekvapene zvolal:

- Júj, a to je čo? Veď to nie sú hranolky!

- No nie sú. Ja som sa ti iba snažila priblížiť, aký tvar budú mať zemiaky a netajila, že ich úpravu inak asi nepoznáš.

- Tak ja potom znovu zavolám tatovi. Ja som mu pred chvíľou oznámil, že na večeru budú iba hranolky, a toto tu je celkom iné. Ja to musím uviesť na pravú mieru!

(Ten chlapec vám mal normálne výčitky svedomia :D ).

- Raclette so zemiakmi a šalátom - usmiala som sa a doplnila názov celého výtvoru.

Len čo sa mu prvý hlt zviezol dolu hrdlom, slastne vyvrátil oči a vraví:

- Tak na túto dobrotu chcem určite recept. Prezradíš mi, ako si ho robila? - a hneď kládol ďalšie otázky malého, veľkého profesionála.

Muž sa začal smiať, ako podarene Jakob diskutoval na rozoberanú tému.

- A ty vari doma varíš? - spýtal sa ho pobavene - lebo nepoznám žiadneho iného mládenca v tvojom veku, ktorý takto zanietene básni o príprave jedla.

- Áno, varím. Pečené mäso, rezne ... - a pridal ešte pár svojich špecialitiek.

Neskôr mi Kathi potvrdila, že Jakob tajne sníva o kuchárskom remesle, zaúča sa so záujmom u jej mamy, teda svojej babky a pečené mäso už pripravuje lepšie než vlastná mama, teda ona. A akonáhle prišiel domov, nahnal ju do obchodu, musela nakúpiť zemiaky, kmín a on im ešte v ten deň doma pripravil pečené hranolky à la Katarína.

Teraz potrebuje recept na zálievku zo šalátu. Tú si nezapamätal... (recept si ponechávam zatiaľ v zálohe).

A aby správne spísal pripravovanú knihu, chodí sa zaúčať do tajov majstrov kuchárov ku nejakej 94-ročnej pani u nich na dedine.

Tak čo myslíte, má predpoklady na získanie Rádu zlatej varešky?

 

Recept na zemiaky:

 

Nakrájať na plátky, ukladať do plecháča po vrstvách. Každú z nich osoliť, posypať hojne kmínom a nakrájať plátky masla. Kto chce, môže okrem kmínu pridať i mletú červenú papriku a čierne korenie. Zapiecť v trúbe pri 180-200°C asi hodinu (a viac), občas premiešať.

 

Dobrú chuť!