· 

Tiramisu

Tento recept som si zapísala do svojho zošita krátko po tom, čo som objavila existenciu tiramisu vďaka mojej Peržanke. 25 rokov čakal na príležitosť, aby som ho KONEČNE otestovala.

Hneď po prvom súste kedysi na začiatku sa prebojoval do TOP10 mojich najobľúbenejších sladkých lahôdok, a tak si teraz otĺkam hlavu o stenu, prečo som ho nevyskúšala aspoň o tridsať rokov skôr pripraviť aj sama. Netušila som, že tento recept predčí aj mnohé domáce recepty z vychytených talianskych reštaurácií. Nechcem tvrdiť, že sa kdesi nenájdu i lepšie, ale mňa naozaj prekvapil svojou famóznou chuťou.

Pritom si vôbec nepamätám, skade som ho získala. Na nezabudnem na moment, keď ho Mahtab prvýkrát doniesla na party ku nám domov. Ona - od prírody perfekcionistka - sa takmer plačky sťažovala, že omylom z neho spravila lasagne. Čo sa ukladania jednotlivých vrstiev týka. Myslím si, že na chuti mu to i tak neubralo.

Na začiatku musím ešte podotknúť, že veľkosť piškôt od rôznych výrobcov nie je úplne identická, ale rátajte s cca. 24 kusmi. Aj množstvo espressa je variabilné.

Ja som po druhom pokuse dlho rozmýšľala, čo mi na ňom nesedí.

Nuž pri prvom pokuse som sa zubami nechtami pridŕžala receptu, kde stáli 4 PL. To ale nestačilo na namočenie všetkých piškôt. Pri druhom pokuse som zabudla na slovné spojenie 4PL a myslela som si, že som použila celú dávku z automatu. A tak som ju pri pokuse č.2 zdvojnásobila. Nie 8 PL, ale plné dve šálky espressa. Trošičku som prispôsobila i množstvo amaretta. Z pôvodných 2 PL na 3 PL. Zaujímavé je, že kým muž prvýkrát zahlásil, aby som pridala nabudúce trochu viac amaretta (a to také on vôbec nepije), druhýkrát mu to stačilo (= pochválil chuť), hoci ja som ho vlastne čisto teoreticky zriedila. Či???

Nech je ako chce, tu je recept:

Potrebujete: 4 PL studeného espressa (môže byť i vlažné), 2 PL amaretta, 150 g podlhovastých piškôt (cca. 24ks - nevážila som), 250g mascarpone, 30g cukru, 5 PL vaječného koňaku, 140g šľahačky, cca. 1 PL kakaa.

Postup:

  1. zmiešajte espresso s amarettom, postupne do zmesi namočte všetky piškóty - pozor, aby ste ich príliš nerozmočili, rozpadnú sa vám medzi prstami - prvú polovicu piškôt poukladajte do formy (cca. 10x20 cm) navlhčenou stranou navrch
  2. zmiešajte mascarpone s cukrom a postupne po lyžiciach pridajte aj vaječný koňak - potom vyšľahajte šľahačku a jemne ju vmiešajte ku zmesi s mascarpone
  3. polovicu krému rozotrite na piškóty, naň poukladajte zvyšné piškóty a potrite  druhou polovicou krému - prikryté vložte do chladničky aspoň na 3 hodiny
  4. pred servírovaním posypte cez sitko kakaom

Mňam!